Tillgänglighetsredogörelse för naturkunnig.se

Länsstyrelsen Östergötland står bakom den här webbplatsen. Vi strävar efter att så många som möjligt ska kunna ha tillgång till och dra nytta av naturkunnig.se på lika villkor. På denna sida beskriver vi hur naturkunnig.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Därför är tillgänglighet viktigt

Idag upplever mer än 15% av världens befolkning någon typ av funktionsnedsättning. Detta inkluderar personer som har tillfälliga eller permanenta fysiska, psykiska, intellektuella eller sensoriska funktionsnedsättningar, till exempel nedsatt syn eller rörelseförmåga. Tillgången till internet ger oss alla möjligheten att hitta och dela information, uttrycka oss och kommunicera med andra, utföra våra vardagliga sysslor, arbeta, studera och mycket mer – helt enkelt, digitaliseringen påverkar hela vårt samhälle.

"Medan vår värld utvecklas alltmer i det digitala rummet blir behovet av att våra rättigheter respekteras både online och offline ännu större."

För personer med funktionsnedsättning kan en tillgänglig digital miljö vara helt avgörande. Men tillgängliga hemsidor är bättre för alla användare, då de är ofta enklare att använda, bättre strukturerade, mer responsiva och snabbare.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service ställer krav på offentliga aktörer (dvs. en statlig eller kommunal myndighet) att uppfylla tillgänglighetskraven – att digital service ska vara:

  • Möjlig att uppfatta – information och element som ingår i användargränssnittet måste presenteras för besökare på sätt som de kan uppfatta, dvs. information ska ej vara dold för alla sinnen.
  • Hanterbar – element som ingår i användargränssnittet och navigering måste vara hanterbara, dvs. det ska ej krävas interaktion som besökare inte kan utföra.
  • Begriplig – information måste vara läsbar och begriplig och interaktionen ska vara förutsägbar.
  • Robust – innehåll måste vara robust nog för att kunna tolkas på ett pålitligt sätt av olika användarprogram, inklusive stödverktyg.

Dessa principer kommer från Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) och fastställs i webbtillgänglighetsdirektivet och DIGG:s föreskrifter.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Möjliga tillgänglighetsbrister

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Kontrast

Det finns fall där text eller informationsbärande ikoner inte har tillräcklig kontrast mot bakgrunden i enlighet med WCAG-rekommendationer.

Alternativtexter

Vissa bilder kan sakna alt-texter eller bildbeskrivningar, vilket innebär att personer med nedsatt syn inte får komplett information.

Texthierarki

I vissa få fall följer rubriknivåer inte den rätta och logiska semantiska strukturen för sidan, det vill säga de kommer inte i rätt ordning eller hoppar över en nivå, vilket kan försvåra användningen av tekniska hjälpmedel.

Fokusmarkering

Vissa interaktiva element kan sakna tillräckligt tydlig markering för aktiv- eller fokusläge.

Kompatibilitet med olika skärmstorlekar och webbläsare

Medan vi strävar efter att anpassa innehållet för att fungera i olika webbläsare och skärmstorlekar, kan utseendet i vissa fall vara något bristande – men inget innehåll kommer att falla bort.

Rörligt innehåll

Det finns innehåll som rör sig under mer än 5 sekunder, utan kontroller för att pausa, stoppa eller dölja rörelsen.

Formulär

Formulärfält i formulär för registrering respektive redigering av konto saknar etiketter. Quizfrågor och svar saknar tillräckligt tydlig semantisk gruppering i koden för att indikera logiska relationer.

Bildkarusell

På vissa sidor finns en bildkarusell för att växelvis visa bilder. Navigationen med punkter i nederkant av bildkarusellen saknar tillräcklig beskrivning av interaktionen för skärmläsare. Dessutom har karusellen en autoplay-funktion som saknar tillräckligt tydlig indikation för hur användare kan pausa animationen.

Bilder av text

Det finns fall där bilder av text, istället för äkta text, används för att förmedla information, samt att vissa av dessa bilder saknar alt-text.

Interaktion med tangentbordet

Personer som navigerar med hjälp av tangentbordet kan inte nå sidopanelen för Utmärkelser, som kan dock nås via Mitt konto.

Kursblock har redundanta interaktiva element, vilket betyder att användare som navigerar med tangentbordet behöver gå igenom flera steg än nödvändigt.

Vissa formulärfält saknar tillräcklig markering vid interaktion med tangentbordet, samt att interaktionen kan aktivera funktionen för att rätta svar innan användaren har gått igenom hela quizet.

Det saknas en mekanism (“skip link”) för att hoppa över innehåll som återkommer på flera sidor inom webbplatsen.

Popups

Framgång i kursquiz resulterar i att ett popup-fönster med olika meddelanden öppnas. Denna funktion saknar korrekt HTML-semantik samt ARIA-attribut för att stödja interaktion med tangentbord eller skärmläsare. Dessutom kan användare inte avvisa innehållet via tangentbordskommandot Escape eller en Stäng-knapp. Det saknas även en markering av att interaktionen med Rätta-knappen resulterar i ett popup-fönster, vilket kan vara ett störande moment för användare med kognitiva svårigheter.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från naturkunnig.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss. Det kan vara till exempel tillgänglig pdf-fil, stor text, lättläst, ljudinspelning eller punktskrift.

Du kan kontakta Länsstyrelsen i Östergötlands län på följande sätt:

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar efter att skapa en tillgänglig och inkluderande digital miljö. Om du upptäcker ett problem som vi inte inkluderat i denna redogörelse, eller upplever svårigheter i att interagera med hemsidan, meddela gärna oss så att vi får reda på vilka problem finns och åtgärda dem om möjligt.

För att anmäla brister ber vi dig att kontakta oss via:

Skicka in förslag eller rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

* Obligatoriska fält

Kontakta tillsynsmyndigheten om du inte är nöjd

Myndigheten för digital förvaltning (Digg), har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Hur vi testat webbplatsen

En granskning av webbplatsen har gjorts av design- och utvecklingsteamet på Hamrén Webbyrå. Utöver manuell testning har hemsidan utvärderats med hjälp av Googles Lighthouse-verktyg och WebAIMs WAVE-verktyg.
Webbplatsen publicerades den 29:e april 2021.

Den senaste bedömningen av webbplatsen gjordes den 6:e september 2024.

Redogörelsen uppdaterades senast den 6:e september 2024.